Kata2 Semangat

My photo
Rahsia terbesar dalam hidup: Melewati hari ini dengan penuh makna. Makna tentang cinta, ilmu, dan iman. Dengan cinta hidup menjadi indah. Dengan ilmu hidup menjadi mudah. Dan dengan iman hidup menjadi terarah.

Thursday, May 12, 2011

Jabatan Agama N.Sembilan MALAS ajar Orang Asli?

"Ini bukan kali pertama Tok Batin bukan Islam di Negeri Sembilan merayu supaya ditempatkan guru takmir di surau kampungnya untuk mengajar orang Asli yang memeluk agama Islam.

Pada 26 Januari 2011, berita ini dah keluar, sekarang 11 Mei 2011 keluar lagi berita ini. Baik Pengerusi Majlis Agama Islam N.Sembilan dan Pengarah Jabatan Agama LETAK JAWATAN kalau tak boleh selesai perkara mudah sebegini.


Buat malu orang Islam terutama orang Melayu di Negeri Sembilan ini, duit dalam Baitul Mal berjuta-juta ringgit tapi nak hantar guru takmir pun tak ada.

Apakah Pengerusi MAINS dan Pengarah JHEAINS hanya berbangga dengan Rekod Bubur Lambuk 200 periuk yang dibuat pada tahun 2007 seperti laporan berikut http://amkns.blogspot.com/2007/10/ns-buat-rekod-bubur-lambuk-tapi-pinggir.html

Tiada Ustaz Datang Mengajar, Sinar Harian 26 Jan 2011 laporan penuh dihttp://amkns.blogspot.com/2011/01/tiada-yang-sudi-ajar-orang-asli-agama.html

SAUDARA BARU MAHUKAN GURU

Sinar Harian 11 Mei 2011

ULU KLAWANG - Masyarakat Orang Asli di Kampung Kelaka berharap agar surau di kampung mereka dilengkapi dengan tenaga pengajar khususnya guru Tahmir.

Perkara itu adalah penting bagi menjaga kebajikan 17 keluarga saudara baru di kampung berkenaan yang telah memeluk agama Islam. Tok Batin Kampung Kelaka, Ading Keboi berkata, rata-rata saudara baru di kampung berkenaan tidak benar-benar mendalami agama Islam seperti yang sepatutnya.

“Di kampung ini sahaja, ada 47 keluarga di mana 17 daripadanya telah memeluk agama Islam. Namun, apa yang menjadi masalah ialah mereka masih tinggal sebumbung dengan keluarga yang bukan beragama Islam.

“Hal ini secara tidak langsung tidak akan membentuk akidah umat Islam yang baik kerana sudah pasti timbul kekeliruan dalam kalangan anak mereka yang beragama Islam,” katanya.

Menurutnya, rata-rata mereka tidak mempunyai asas agama yang kukuh dan oleh kerana itu mereka mahukan surau di kampung itu berfungsi dengan baik. “Selain itu, kami juga mahukan guru untuk mengajar agama Islam buat penduduk di sini.

“Saya difahamkan, sebelum ini ada guru yang mengajar di surau berkenaan tetapi tidak lama. Ia mungkin disebabkan kampung ini terletak di pedalaman dan menyebabkan guru berkenaan tidak selesa,” katanya.

Malah katanya, sebelum ini setiap kali berlangsungnya kelas, guru hanya akan mengajar tidak sampai setengah jam dan kemudiannya kelas ditamatkan.

2 comments:

  1. TINNINTV : TINNIN TV | TINNINTV: TINNIN TV | TINNINTV: TINNINTV
    TINNINTV TV. TINNINTV. TINNINTV. TINNINTV. TINNINTV. TINNINTV. TINNINTV. TINNINTV. TINNINTV. TINNINTV. TINNINTV. titanium pot TINNINTV. graphite titanium babyliss pro TINNINTV. nano titanium babyliss pro TINNINTV. thaitanium TINNINTV. micro touch trimmer TINNINTV. TINNINTV. TINNINTV. TINNINTV. TINNINTV. TINNINTV. TINNINTV. TINNINTV.

    ReplyDelete