Kata2 Semangat

My photo
Rahsia terbesar dalam hidup: Melewati hari ini dengan penuh makna. Makna tentang cinta, ilmu, dan iman. Dengan cinta hidup menjadi indah. Dengan ilmu hidup menjadi mudah. Dan dengan iman hidup menjadi terarah.

Monday, May 16, 2011

Anwar : Polis Ugut Saksi Pembela Kes Liwat Fitnah


KUALA LUMPUR 16 MEI : Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mendedahkan tindakan polis “menakut-nakutkan’ saksi pembelaan yang dijadualkan memberi keterangan apabila perbicangan bersambung bulan depan.
"Saya dengar ada kes saksi-saksi kami telah ditakut-takutkan oleh polis. Kita mahu hentikan ini dan kita mahu lihat hakim membuat keputusan dengan mengutamakan kebenaran tentang kedudukan saya sebagai dituduh," kata Anwar.

Hakim Zabidin Mohamad Diah menetapkan 6 hingga 30 Jun 2011 sebagai perbicaraan pembelaan dengan tiga puluh saksi disenarai pendekkan bagi memberi keterangan.

Ini termasuk pegawai perubatan Hospital Pusrawi, Dr Osman Hamid iaitu individu pertama memeriksa Saiful pada 28 Jun 2008.

Pemeriksaan itu mendapati dubur Saiful tidak menunjukkan sebarang tanda atau kecederaan untuk menyokong dakwaan liwat yang dibuat oleh beliau.

Dr Osman, seorang warga Myanmar, turut memberi perakuan bersumpah bahawa beliau diugut oleh polis untuk bekerjsama dengan pihak berkuasa jika tidak mahu menghadapi pendakwaan di mahkamah.

Peguambela juga dijangka memanggil Hassanuddin Abdul Hamid iaitu pemiilik unit 11-5-1 Kondominium Desa Damansara, di mana jenayah liwat itu di dakwa berlaku.

Hassanuddin dilaporkan berada bersama Anwar dan beberapa orang lain sepanjang petang 26 Jun 2008.

Hassanuddin dan isterinya tidak dipanggil sebagai saksi oleh pendakwaraya.

Dalam satu ceramah, baru-baru ini, Setiausaha Agong PKR Saifuddin Nasution mendedahkan kenapa pendakwaraya tidak memanggil Hassanuddin.

Berikut petikan penuh ceramah Saifuddin :

"Dia (polis) soal siasat Hasanudin dan isterinya Kak Sham. Bila Saiful buat aduan, polis serbu kondominum, ambil semua contoh, gunting karpet sana sini semua. Lepas itu, pergi soal siasat suami isteri ini.”

“Satu soalan saja polis tanya, "Sepanjang Anwar ada dalam bilik bersama tuan rumah ini, ada tak Anwar keluar sekejap dari bilik itu?" suami isteri itu kata "Tak ada, Anwar ada bersama kami". Polis tanya lagi, "cuba ingat balik, diantara pukul 3 petang ke 5 petang, 26 Jun 2008, ada tidak Anwar keluar dari bilik ini?". Suami isteri kata, "Tak ada".

“Akhirnya, suami isteri itu sebut, bilik itu ada cctv, tengok lah Anwar keluar ke tak. Polis kata cctv itu tolak ke tepi dulu, kami nak tanya kamu dulu. 36 jam suami isteri ini ditanya oleh polis soalan yang sama."

"Oleh kerana suami isteri ini tak beri kenyataan seperti yang mereka hendak, maka tak dipanggil menjadi saksi, kerana kalau jadi saksi, ditanya soalan sama, mereka akan kata "Yang Arif, ya Anwar ada bersama kami". Sedangkan tuduhan ke atas Anwar ialah 3.01 minit hingga 4.30 petang kamu telah meliwat Saiful. Masa bila dia liwat sedangkan suami isteri dan tamu lain pun ada dengan Anwar," kata Saifuddin.

10 comments:

  1. AWesome work
    Thankyou for such an amazing article
    See this for more amazing things
    http://freeprintablecalendar123.com/2016/08/31/september-2017-moon-phases-calendar/ and
    http://freeprintablecalendar123.com/2016/08/31/september-2017-calendar-holidays-templates/
    You may need it
    Thank you!


    ReplyDelete
  2. very interesting post. Will come again for sure. Checkout just once mine one @
    http://freeprintablecalendar123.com/2017/01/04/january-2017-calendar-in-pdf-excel-word/

    ReplyDelete
  3. Get all Gujarat Government Jobs Notifications here for all qualifications like 10th, 12th, technical and Any Degree etc..,click here to know more.
    Government Jobs in Gujarat

    ReplyDelete
  4. Click here to find Upcoming Bank Exams Notifications, Latest Banking Jobs in Private Sector and Bank Recruitment 2017 in Govt Sector.
    Bank Jobs 2018

    ReplyDelete
  5. Click here to find Upcoming Bank Exams Notifications, Latest Banking Jobs in Private Sector and Bank Recruitment 2017 in Govt Sector.
    Bank Jobs 2018

    ReplyDelete
  6. Click here to get all the information regarding Railway jobs and Fixed deposit interest rates.
    fd interest rates in india

    ReplyDelete
  7. Click here to get all the information about Andhrapradesh government jobs and incometax calculators.
    AP govt jobs

    ReplyDelete
  8. Get SBI Life Insurance Company Intro, Branch Locator, Contact Details here.
    Go here

    ReplyDelete
  9. Calculate the return value of the investment through SIP Calculator.
    Go here

    ReplyDelete
  10. Click here to check all the possible solutions that may fix error too many redirect issue in word press.
    Many Redirects error

    ReplyDelete