Kata2 Semangat

My photo
Rahsia terbesar dalam hidup: Melewati hari ini dengan penuh makna. Makna tentang cinta, ilmu, dan iman. Dengan cinta hidup menjadi indah. Dengan ilmu hidup menjadi mudah. Dan dengan iman hidup menjadi terarah.

Saturday, April 2, 2011

Walau Lama Perintah, BN Masih Gagal Tangani Isu Agama

SERIAN 2 APRIL : Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mengkritik kegagalan Barisan Nasional menyelesaikan masalah hubungan antara agama terutamanya dalam isu kalimah Allah dan Al-Kitab walaupun berpengalaman mentadbir negara lebih 50 tahun.

Anwar berkata Barisan Nasional masuk campur dalam hal ehwal masyarakat Kristian disebabkan sikap sombong dan bongkak mereka.

"Tak perlu gaduh soal ini, itu hak masing-masing, dalam 'Al Kitab' pakai Allah, (itu) hak orang Kristian, Bidayuh , jangan gaduh, yang gaduh ini sebab dia tak faham, yang tak faham ini Barisan Nasional, kalau tak faham tak boleh perintah, kita kena ubah pemerintah bagi yang faham perintah," tegas Anwar ketika bertemu dengan masyarakat Bidayah di Kampung Paon Sungai Rimu, Serian semalam,

Beliau juga sempat menjawab secara jelas kepada masyarakat Bidayuh yang kebanyakannya beragama Kristian mengenai isu penggunaan kalimah Allah.

"Nabi orang Islam Nabi Muhammad, bapa Muhammad namanya Abdullah, nama Abdullah itu sebelum Islam, sebab Nabi belum ada nama sudah ada Abdullah, maknanya hamba Allah, 60-70 tahun sebelum Islam, jadi macam mana kita boleh kata orang Kristian tidak boleh pakai nama Allah, dia (BN) tak pakai otak sebab dia tak faham sejarah," terang Anwar.

Anwar yang juga Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat turut menjelaskan dasar Pakatan Rakyat adalah saling hormat-menghormati di antara penganut agama lain.

"Saya dapat surat dari Mufti Mesir dan Uskup Agung (Archbishop), Washington untuk saya ada bersama dalam peringkat tertinggi dua dialog dan kerjasama antara Muslim dan Kristian, kalau saya dipanggil untuk mesyuarat kerjasama Muslim-Kristian sedunia, takkan saya tak boleh ajak kerjasama Muslim-Kristian sarawak, ini yang Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) dan BN tak faham sebab dia tak dipanggil. siapa nak panggil dia," kata Anwar lagi.

Justeru itu beliau menegaskan Pakatan Rakyat akan memperkenalkan barisan calon yang benar-benar menjiwai hasrat dan memikul amanah rakyat.

"Kita bawa barisan pimpinan, ada DAP, PAS, KEADILAN. siapa pun pimpin rakyat Sarawak, jaga kepentingan semua orang, ini bukan nak jaga Bidayuh saja, Iban saja, Melayu saja, dia kena angkat martabat rakyat, Insya-Allah kita lakukan bersama di Sarawak ubah pemerintah Sarawak," tegas beliau

No comments:

Post a Comment