Kata2 Semangat

My photo
Rahsia terbesar dalam hidup: Melewati hari ini dengan penuh makna. Makna tentang cinta, ilmu, dan iman. Dengan cinta hidup menjadi indah. Dengan ilmu hidup menjadi mudah. Dan dengan iman hidup menjadi terarah.

Monday, April 25, 2011

Minum Kopi Dan Makan Karipap - Saiful Bukan Mangsa Liwat, Kata Karpal



Aneh tapi benar - pengadu Saiful Bukhari Azlan sempat makan karipap dan minum kopi selepas mendakwa dirinya diliwat secara paksa oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur diberitahu hari ini.

Peguam Karpal Singh menggesa mahkamah menolak Saiful sebagai saksi yang tidak mempunyai kredibiliti kerana perlakuannya jauh daripada seorang mangsa dan keterangannya kepada polis dan di mahkamah di warnai dengan pelbagai percanggahan.

Sehari selepas mendakwa diliwat pada 26 Jun 2008, Saiful masih bekerja seperti biasa di ibupejabat Parti Keadilan Rakyat, malah telah pergi ke rumah Anwar untuk mesyuarat, tambah beliau.

Karpal berkata fakta bahawa Saiful berjumpa dengan musuh politik Anwar, Ezam Mohamad Noor, sehari sebelum membuat laporan polis, harus menimbul kecurigaan mengenai kewibawaan Saiful.

Karpal berkata demikian dalam hujah penutupan untuk permohonan pendakwaraya mensabitkan Anwar atas tuduhan meliwat Saiful. Hakim Zaibdin Mohamad Diah akan menetapkan tarikh kelak untuk memutuskan sama ada Anwar harus menyediakan pembelaan terhadap keterangan saksi-saksi pendakwaraya, termasuk Saiful yang membuat tuduhan itu.

Peguam-peguam Anwar menegaskan tuduhan itu, adalah fitnah politik untuk menjatuhkan Anwar sebelum Perdana Menteri Najib Razak memanggil pilihanraya umum tidak lama lagi. Saiful bertemu dengan Najib beberapa hari sebelum membuat dakwaan liwat terhadap Anwar.

Anwar dilihat sebagai nadi Pakatan Rakyat yang menafikan Umno-Barisan Nasional majoriti dua pertiga pada pilihanraya umum 2008, dan merampas kuasa di empat negeri selain mengekalkan tampuk pemerintahan di Kelantan.

Di mahkamah hari ini, Karpal berkata tuduhan liwat oleh Saiful tidak boleh dipercayai kerana tidak masuk akal kenapa beliau (Saiful) tidak meninggalkan lokasi kejadian sebelum Anwar memaksa beliau melakukan seks luar tabii.

Sebaliknya Saiful terus berada di tempat kejadian untuk lebih 20 minit dan makan karipap serta minum kopi.

Saiful berusia 23 tahun manakala Anwar 64 tahun dan menghidapi sakit tulang belakang yang kronik.

Karpal turut membangkitkan beberapa perkara berkaitan dengan aksi seks yang didakwa oleh Saiful tetapi ini tidak boleh dilaporkan kerana keterangan Saiful itu diberikan secara tertutup.

Karpal menegaskan perlakuan Saiful bukan seperti mangsa liwat sebagai yang di dakwa oleh beliau dalam laporan polis dan di mahkamah.

Karpal menggesa Hakim Zabidin untuk berlaku adil kepada Anwar dan tidak terpengaruh dengan laporan media arus perdana "atau apa yang dikatakan oleh Perdana Menteri."

Karpal sekali lagi mengingatkan mahkamah bahawa pendakwaraya harus mempunyai bukti prima facie dan tidak ada jurang atau lompang dalam bukti yang diketengahkan.

"Ia mestilah membuktikan setiap bukti boleh dipercayai, unsur-unsur kesalahan ditentukan dan mahkamah mesti memberi penilaian maksimum terhadap semua itu," tambahnya.

No comments:

Post a Comment