Kata2 Semangat

My Photo
Rahsia terbesar dalam hidup: Melewati hari ini dengan penuh makna. Makna tentang cinta, ilmu, dan iman. Dengan cinta hidup menjadi indah. Dengan ilmu hidup menjadi mudah. Dan dengan iman hidup menjadi terarah.

Monday, May 16, 2011

Anwar : Polis Ugut Saksi Pembela Kes Liwat Fitnah


KUALA LUMPUR 16 MEI : Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mendedahkan tindakan polis “menakut-nakutkan’ saksi pembelaan yang dijadualkan memberi keterangan apabila perbicangan bersambung bulan depan.
"Saya dengar ada kes saksi-saksi kami telah ditakut-takutkan oleh polis. Kita mahu hentikan ini dan kita mahu lihat hakim membuat keputusan dengan mengutamakan kebenaran tentang kedudukan saya sebagai dituduh," kata Anwar.

Hakim Zabidin Mohamad Diah menetapkan 6 hingga 30 Jun 2011 sebagai perbicaraan pembelaan dengan tiga puluh saksi disenarai pendekkan bagi memberi keterangan.

Ini termasuk pegawai perubatan Hospital Pusrawi, Dr Osman Hamid iaitu individu pertama memeriksa Saiful pada 28 Jun 2008.

Pemeriksaan itu mendapati dubur Saiful tidak menunjukkan sebarang tanda atau kecederaan untuk menyokong dakwaan liwat yang dibuat oleh beliau.

Dr Osman, seorang warga Myanmar, turut memberi perakuan bersumpah bahawa beliau diugut oleh polis untuk bekerjsama dengan pihak berkuasa jika tidak mahu menghadapi pendakwaan di mahkamah.

Peguambela juga dijangka memanggil Hassanuddin Abdul Hamid iaitu pemiilik unit 11-5-1 Kondominium Desa Damansara, di mana jenayah liwat itu di dakwa berlaku.

Hassanuddin dilaporkan berada bersama Anwar dan beberapa orang lain sepanjang petang 26 Jun 2008.

Hassanuddin dan isterinya tidak dipanggil sebagai saksi oleh pendakwaraya.

Dalam satu ceramah, baru-baru ini, Setiausaha Agong PKR Saifuddin Nasution mendedahkan kenapa pendakwaraya tidak memanggil Hassanuddin.

Berikut petikan penuh ceramah Saifuddin :

"Dia (polis) soal siasat Hasanudin dan isterinya Kak Sham. Bila Saiful buat aduan, polis serbu kondominum, ambil semua contoh, gunting karpet sana sini semua. Lepas itu, pergi soal siasat suami isteri ini.”

“Satu soalan saja polis tanya, "Sepanjang Anwar ada dalam bilik bersama tuan rumah ini, ada tak Anwar keluar sekejap dari bilik itu?" suami isteri itu kata "Tak ada, Anwar ada bersama kami". Polis tanya lagi, "cuba ingat balik, diantara pukul 3 petang ke 5 petang, 26 Jun 2008, ada tidak Anwar keluar dari bilik ini?". Suami isteri kata, "Tak ada".

“Akhirnya, suami isteri itu sebut, bilik itu ada cctv, tengok lah Anwar keluar ke tak. Polis kata cctv itu tolak ke tepi dulu, kami nak tanya kamu dulu. 36 jam suami isteri ini ditanya oleh polis soalan yang sama."

"Oleh kerana suami isteri ini tak beri kenyataan seperti yang mereka hendak, maka tak dipanggil menjadi saksi, kerana kalau jadi saksi, ditanya soalan sama, mereka akan kata "Yang Arif, ya Anwar ada bersama kami". Sedangkan tuduhan ke atas Anwar ialah 3.01 minit hingga 4.30 petang kamu telah meliwat Saiful. Masa bila dia liwat sedangkan suami isteri dan tamu lain pun ada dengan Anwar," kata Saifuddin.

Video : Fitnah II , DS Anwar Mengulas Keputusan Hakim

KUALA LUMPUR, 16 Mei:Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang diperintahkan untuk membela diri dalam kes fitnah II hari ini melahirkan rasa terkejut kerana hakim telah menjatuhkan hukuman awal.

Anwar yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh berkata, hakim Datuk Mohd Zabidin seolah-olah terikat dengan hujah pendakwaan.

“Ia bukan sesuatu yang mengejutkan. Tetapi apa yang mengejutkan ialah beliau (Mohd Zabidin) telah membuat pengadilan terlebih dahulu dalam kes ini dan menjangkaui kes prima facie,” kata beliau kepada pemberita di perkarangan mahkamah selepas selesai mendengar keputusan hakim hari ini.

Hakim Mohd Zabidin hari ini berkata, Mohd Saiful Bukhari Azlan, yang mendakwa diliwat oleh Anwar telah disifatkan sebagai “saksi yang benar dan berwibawa”.

Pengakuan itu dibuat oleh Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah ketika memerintahkan Anwar supaya membela dirinya.

Anwar mempertahankan bahawa beliau tidak bersalah sambil berhujah bahawa kesnya tidak mengambil kira keterangan beberapa saksi penting, antaranya doktor hospital Pusrawi Dr Osman Hamid dan pemilik unit kondominium Desa Damansara.

“Saya telah menegaskan saya tidak bersalah, mengikut undang-undang kes ini tiada asas,” katanya yang juga ketua pembangkang di parlimen.

Mahkamah Tinggi hari ini memutuskan Datuk Seri Anwar Ibrahim perlu membela diri terhadap tuduhan meliwat bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Hakim menetapkan 6 hingga 30 Jun ini untuk menyambung perbicaraan kes liwat peringkat bela diri.
Hrkh

Ladang Rakyat: Nik Aziz mahu saman media



Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat akan mengambil tindakan undang-undang terhadap media dan pihak yang menuduh kerajaan PAS Kelantan merampas tanah rakyat bagi membangunkan projek Ladang Rakyat.

Nik Aziz (gambar) yang juga Mursyidul Am PAS berkata, hakikatnya kerajaan PAS Kelantan tidak pernah merampas tanah dan kerajaan hanya membangunkan projek ladang rakyat itu di atas tanah kerajaan negeri.

“Kami mana boleh ambil tanah rakyat. Tanah Rakyat adalah tanah yang ada geran,” katanya . Lebih 1,000 anggota badan bukan kerajaan (NGO) dan Pemuda Umno Kelantan yang mengadakan perhimpunan bagi membantah berhubung dakwaan penyelewengan projek ladang rakyat di hadapan kompleks kerajaan negeri di Kota Darul Naim di sini.

Nik Aziz berkata, beliau tidak menghalang jika ada pihak mengadakan demonstrasi tetapi kesal dengan fitnah yang dibuat oleh mereka yang berdemonstrasi kononnya kerajaan merampas tanah rakyat.

Pada sidang media yang sama, Timbalan Menteri Besar Datuk Ahmad Yacob menjelaskan sehingga kini 50,000 hektar tanah di negeri Kelantan telah dibangunkan untuk projek ladang rakyat.

“Projek itu melibatkan 4,500 peserta dengan 10 buah syarikat dilantik untuk membangunkan kawasan projek itu dan hasil keluaran ladang rakyat sejak 2006 sehingga sekarang adalah RM49 juta,” katanya.

Projek Ladang Rakyat dimulakan kerajaan negeri pada 2006 untuk membantu rakyat miskin di mana setiap peserta diberi dividen RM200 sebulan.

Projek ini dan Bazar Tok Guru menjadi sasaran Umno Kelantan melalui gelombang merahnya bagi menyerang kerajaan negeri.

Bagi kerajaan negeri, Umno sangat takut terhadap kejayaan kedua-dua projek terbabit kerana parti itu tidak ada harapan untuk menawan semula Kelantan seperti diimpikan ramai pemimpin Umno.

Ekoran itu pelbagai usaha dibuat untuk mempastikan ia tidak berjaya dan dibantah rakyat. RTM menjadikan agenda berita 'rampasan tanah' sebagai bahan provokasi bagi menghasut rakyat.

Projek Bazar Tok Guru yang bakal menjadi mercu tanda baru perniaga kecil di negeri ini juga mendapat serangan bertubi-tubi Umno dengan berselindung di sebalik persatuan peniaga.

Namun sekarang peniaga tidak lagi mengendahkan Umno dan ramai sudah berdaftar untuk berniaga di bazar terbabit.

Perbadanan Pembangunan Ladang Rakyat diberi tanggungjawab mengurus kira-kira 50,000 ekar tanah bagi melaksanakan program pembangunan ladang kelapa sawit. Pulangannya diberi manfaat kepada rakyat.

Projek pertama bagi pembangunan tersebut melibatkan kawasan seluas 10,000 ekar di Lubok Bongor dan sembilan lagi lokasi lain.

Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz sebelum ini berkata, kerajaan negeri tidak memberi sumbangan ‘one-off’ kepada rakyat miskin sebaliknya mewujudkan ladang untuk mendapatkan hasil sebelum diagih kepada mereka.

Katanya, melalui program itu rakyat miskin diberi dividen sebanyak RM200 sebulan daripada hasil keuntungan ladang yang diusahakan dengan kerjasama syarikat swasta.

“Program ini bukannya semata-mata untuk menampung perbelanjaan hidup, tetapi ia merupakan program pendidikan kewangan dan peningkatan taraf hidup. Rakyat miskin akan memasuki ‘akademi ladang rakyat’, sebagai peserta program,” ujarnya.

Tambahnya, mereka akan dibantu sehingga menjadi ‘graduan’ daripada akademik berkenaan, dan diharap dapat keluar dari garis kemiskinan.

Timbalan Menteri Besar, Dato’ Ahmad Yakob berkata, keunikan program terbabit iaitu tanah-tanah kerajaan yang diberi milik kepada Ladang Rakyat atas nama Perbadanan Pembangunan Ladang Rakyat.

“Pemilihan syarikat pemaju dibuat menerusi tawaran terbuka. Melalui program ini syarikat diberi hak untuk membangunkan tanah dengan tanaman kelapa sawit dan membayar setiap awal tahun kepada Akaun Amanah Peserta Program Ladang Rakyat," katanya.

Tidak Ada Alasan Untuk Najib, Rosmah Dan Hassan Elak Diri Sebagai Saksi Kes Fitnah


SHAH ALAM 16 MEI : Tidak ada sebab untuk Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, isteri Rosmah Mansor dan bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan untuk mengelakkan diri daripada dipanggil sebagai saksi berhubung kes perbicaraan fitnah ke atas Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Menurut ahli parlimen Sungai Petani, Datuk Johari Abdul berkata, individu yang mendokong rukun negara Malaysia, tidak harus dikecualikan daripada memberi keterangan dalam mahkamah walaupun mereka berstatus orang penting negara.

"Dalam rukun negara ada menyebut dengan jelas Keluhuran Perlembagaan dan Kedaulatan undang-undang,"katanya.

" Maknanya kita mendokong Perlembagaan dan menghormati undang-undang, bagi saya sesiapa juga sama ada dia perdana menteri atau sesiapa juga asalkan dia diminta hadir ke mahkamah atas apa jua kapasiti, (dia perlu hadir),"katanya kepada Tv Selangor.

Tambah beliau, tidak ada apa yang membezakan antara Najib dan rakyat di bawah sehinggakan beliau ada hak keistimewaan untuk tidak dipanggil menjadi saksi sesebuah perbicaraan.

"Apa beza dia (Najib) dengan rakyat biasa? Sebab dia duduk di situ kerana rakyat, rakyat mengundi dan beri kepercayaan untuk jadi PM. Selagi dia junjung perlembagaan Malaysia maka dia mesti hadir,"katanya lagi.

Malah Johari turut melahirkan kekecewaannya berhubung keputusan mahkamah hari apabila Datuk Zabidin Mohd Diah dalam penghakimannya juga seolah-olah sudah menjatuhkan hukuman ke atas Anwar.

"Kita kecewa seolah-olah hakim setelah mendengar hujah-hujah kita dan tidak sepatutnya Anwar disabitkan mahupun dipanggil bela diri kerana penghujahan kita yang mantap dan terbukti bahawa Saiful tidak berada dalam bilik itu pun atau terlibat dalam pelakuan terkutuk itu,"kata Johari.

Hari ini, pasukan peguambela Datuk Seri Anwar Ibrahim akan mendapatkan keterangan dari para saksi yang disenaraikan untuk perbicaraan kes fitnah ke-II, termasuk Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor.

Yang lainnya termasuk bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan; bekas ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) yang kini telah menyertai Umno, Mohd Ezam Mohd Nor, dan bekas atlet Datuk Mumtaz Jaafar yang dikatakan teman rapat Rosmah.

Peguam Karpal Singh berkata proses mendapatkan keterangan para saksi tersebut akan diadakan di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur di Jalan Duta “dan kemudiannya kami akan memutuskan sama ada akan memanggil mereka (memberi keterangan)”.

Dalam pada itu, mengulas lanjut mengenai keputusan mahkamah hari ini, ahli parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad berkata, beliau sudah menjangkakan keputusan berkenaan sebelum hakim melafazkannya hari ini.

"Kalau kita kata keputusan ini telah dijangka itu semacam kita tidak ada kepercayaan kepada institusi mahkamah negara ini, namun pada hakikatnya itulah perkaranya," ujar beliau yang lebih mesra dengan panggilan Dr Dzul.

Namun beliau yakin, pihak peguam bela Anwar Ibrahim akan menjadikan keputusan ini sebagai peluang untuk terus memperjuangkan keadilan dan kebenaran dalam memastikan pihak yang bersalah akan menerima hukuman yang setimpal.

"Apabila Anwar Ibrahim diminta untuk membela diri, sekaligus memberi peluang kepada peguam bela Anwar untuk menyusun strategi dan mengenal pasti senarai untuk menjadi saksi dalam pembelaan diri Anwar,"katanya.

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini memerintahkan Datuk Seri Anwar Ibrahim membela diri terhadap tuduhan meliwat bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah berkata, beliau mendapati bahawa keterangan Mohd Saiful itu boleh dipercayai dan diterima sebagai kebenaran kerana saksi berkenaan seorang yang "berwibawa."

Selain itu, beliau berkata kejadian liwat itu benar-benar berlaku dan tiada apa yang disoal ketika soal balas boleh menunjukkan bahawa dakwaan liwat tidak boleh dibuktikan.

Sunday, May 15, 2011

Rapatkan Saf Solat, Sunnah Yang Makin Dilupakan

Soal Jawab Agama
Contoh saf yang tidak betul
Assalamualaikum dan salam blogger,
Sama ada anda perasan atau tidak,saf dalam solat jemaah sekarang makin lama-makin renggang,jika dulu sebelum solat antara perkara yang sangat ditekankan oleh imam ialah rapatkan saf sehingga bahu bertemu bahu dan kaki bertemu kaki.

Dalam islam setiap perkara itu walaupun nampak kecik tapi sebenarnya akan memberikan kesan yang besar jika diamalkan atau sebaliknya (ditinggalkan)Antara sebab orang Islam sekarang semakin kurangnya rasa ukhuah dan kesepakatan ialah kerana saf solat yang renggang dan bengkang bengkok.

Ada sebuah hadis tentang hal ini yang maksudnya lebih kurang,

Luruskan saf solat kamu dan janganlah kamu bercerai-berai (dalam mendirikan saf), akan tercera-berai hati kamu. (Riwayat Muslim). Sabda Baginda lagi: Tegakkanlah saf-saf kamu sekalian sebanyak tiga kali, demi Allah (kamu diperintah agar) merapatkan/meluruskan saf-saf kamu, atau Allah akan mencerai-beraikan hati kamu. (Riwayat Abu Daud).

Saya dah lama terfikir benda ni dan secara kebetulan terjumpa hadis ini dalam blog ustaz Azhar yang saya kira baik untuk disebarkan.

CARA MELURUSKAN SAF
Meluruskan saf dalam solat berjemaah merupakan sunah Nabi s.a.w.
Malah ada ulama yang memandang penyempurnaan saf dalam solat adalah wajib. Menurut Syaikh Muhammad Nashiruddeen al-Albani: ”Mendirikan dan meluruskan saf hukumnya wajib kerana terdapat perintah yang berasal daripada Rasulullah. Kalimat perintah itu pada asalnya bererti wajib, kecuali ada qarinah (petunjuk lain) yang mengalihkan daripada pengertian wajib tersebut.

Namun, terlalu sedikit di kalangan masyarakat kita yang mengamalkannya. Pada tanggapan mereka kesempurnaan saf hanyalah dengan mempastikan barisan solat itu lurus. Sebenarnya ada beberapa perkara lain yang juga telah diperintahkan oleh Rasulullah berkaitan kesempurnaan saf:

1. Merapatkan bahu dengan bahu orang yang solat bersebelahan dengannya.
2. Merapatkan lutut dengan lutut orang yang solat bersebelahan dengannya.
3. Merapatkan buku lali dengan buku lali orang yang solat bersebelahan dengannya.
Hanya dengan mempraktikkan perkara-perkara di atas barulah tercapai kesempurnaan saf dalam solat berjemaah dalam erti kata sebenar.

Hadis-hadis berkaitan dengan perkara di atas adalah seperti berikut:

* Daripada Nu’man bin Bashir berkata: “Aku melihat seseorang merapatkan bahunya dengan bahu saudaranya, merapatkan (melekatkan) lututnya dengan lutut saudaranya dan melekatkan mata kakinya (buku lali) dengan mata kaki saudaranya.” (Riwayat Abu Daud).

* Daripada Anas bin Malik daripada Nabi s.a.w. bersabda:
(Pada waktu solat) setiap kami meratakan bahunya dengan bahu saudaranya dan telapak kakinya (buku lali) dengan telapak kaki saudaranya. (Riwayat Bukhari).

Sunah Nabi s.a.w. ini seakan-akan sudah lenyap dari masjid-masjid di Malaysia.
Penulis pernah cuba mempraktikkan sunah ini dalam solat berjemaah di beberapa masjid, namun hasilnya amat mengecewakan.

Ramai dari kalangan jemaah akan menjauhkan buku lali dan lutut masing-masing ketika penulis cuba merapatkan saf tersebut.
Mereka seolah-olah tidak selesa merapatkan dan meluruskan saf dengan cara begini.
Namun begitu kita sebenarnya tidak boleh menyalahkan mereka kerana sunah ini memang tidak disebarkan secara meluas di Malaysia, apalagi untuk dipraktikkan.
Penulis yakin sekiranya sunah ini diajar secara meluas di dalam kelas-kelas atau kitab-kitab fardu ain nescaya ia akan diamalkan di seluruh masjid di Malaysia.

HIKMAH MERAPATKAN SAF
1. Ia merupakan antara faktor yang menyumbang kepada kesempurnaan solat. Sabda Rasulullah: Luruskan saf kamu, kerana meluruskan saf merupakan sebahagian kesempurnaan solat. (Riwayat Muslim).
2. Ia adalah faktor yang boleh menyatukan hati umat Islam. Sabda Rasulullah: Luruskan saf solat kamu dan janganlah kamu bercerai-berai (dalam mendirikan saf), akan tercera-berai hati kamu. (Riwayat Muslim). Sabda Baginda lagi: Tegakkanlah saf-saf kamu sekalian sebanyak tiga kali, demi Allah (kamu diperintah agar) merapatkan/meluruskan saf-saf kamu, atau Allah akan mencerai-beraikan hati kamu. (Riwayat Abu Daud).

Menurut Syaikh Abu Ubaidah
Masyhur:
”Dalam perintah meluruskan dan merapatkan saf merupakan unsur pendekat jiwa yang akan menjalinkan hubungan persaudaraan dan keinginan saling menolong. Bagaimana tidak! Bukankah bahu si miskin berhimpitan dengan bahu si konglomerat, kaki si kuat melekat dengan kaki si lemah. Dan semuanya berada dalam satu saf, bagaikan bangunan yang tersusun sangat rapat.


-ijoks2009-
Jika nak tengok bagaimana perhubungan antara penduduk sebuah kampung,taman perumahan atau negeri ,tengoklah pada saf solatnya,Semakin renggang saf solat semakin rengganglah hati-hati mereka.

saya teringat masa kecik-kecik dulu arwah ayah selalu bawa kami bersolat jemaah di masjid ,betapa susahnya saya nak bersujud disebabkan rapatnya saf-saf solat.situasi itu sudah berbeza sekarang,saf-saf makin renganag menandakan makin jauhnya rasa kasih sayang antara hati-hati kita.

Ayuh kita hidupkan kembali sunnah Rasulullah s.a.w.

Analisis Menarik : Kepimpinan Tok Guru Nik Aziz Menurut Pakar Sains


KETIKA
duta baru Amerika ke Malaysia, Paul W Jones mengunjungi Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Nik Abd Aziz Nik Mat di pejabatnya di Kota Bharu baru-baru ini, sebuah pertanyaan menarik telah diajukannya kepada Tuan Guru.
"Bagaimanakah Yang Berhormat memulakan kehidupan setiap hari," begitu sekira-kira bunyi pertanyaan itu.Tuan Guru segera menjawab bahawa seperti juga umat Islam yang lain, dia memulakan kehidupan setiap hari dengan solat Subuh, selepas itu dia memastikan tiba di pejabatnya pada jam 8.00 pagi, sama seperti kakitangan kerajaan yang lain.
Rupanya jawapan ringkas itu serta mengetahui kehidupan Tuan Guru yang serba sederhana itu, duta tersebut merasa kagum. Kemudian mereka berbincang mengenai politik di mana Tuan Guru mengkritik dasar Amerika terhadap Palestin.
Demikianlah Tuan Guru Nik Abd Aziz dan kepimpinannya, kesederhanaannya, wawasannya, pemikiran dan segalanya menjadi perhatian bukan saja di dalam negeri bahkan di luar negara.
Pernah suatu masa dulu seorang wartawan Jerman yang bertemu Tuan Guru di rumahnya di Pulau Melaka begitu kagum apabila mendapati Tuan Guru - seorang yang bertaraf menteri – menjalani kehidupan sebagai orang kampung dengan membela kambing serta ayam di belakang rumahnya.
Kini, kepimpinan beliau menjadi fokus kepada seorang pakar sains dan matematik, Prof Dr Shaharil Mohd Zain yang menulis buku ‘Kepimpinan Tok Guru Nik Abd Aziz Mengikut Pandangan Sarjana Kepemimpinan Besar Sepanjang Zaman’, sebuah analisis menurut perspektif sains dan matematik, iaitu kajian yang belum pernah diadakan di Malaysia sebelum ini.
Tentu saja buku ilmiah ini, mungkin sedikit sukar untuk difahami oleh orang biasa, tetapi jika diteliti dan menggunakan formula tertentu, tidaklah begitu sukar memahaminya.
Baru-baru ini Pusat Kajian Strategik Kerajaan Kelantan telah menganjurkan Majlis Diskusi Buku tersebut di mana Prof Dr Shaharil sendiri menjelaskan pandangannya dengan diulas oleh penyair dan dramatis Dinsman daripada Paksi. Majlis berlangsung di Kota Bharu dihadiri oleh para Adun PAS dan pegawai Kerajaan Kelantan serta orang ramai.
Menurut Prof Dr Shaharil, bukunya itu mengenai kepimpinan Tuan Guru Nik Abd Aziz yang dinilai dengan menggunakan pandangan sarjana kepimpinan (besar) sepanjang zaman. Iaitu bermula dengan sarjana tidak bernama di Alam Melayu yang menulis mengenai cakravantin (pemimpin sejagat) di batu bersurat kerajaan Melayu-Champa, 1080 Masehi (di Vietnam), diikuti dengan pandangan sarjana Barat yang terkenal, Nicolo Machiavelli yang menulis buku ‘The Prince’, 1532 dan seterusnya hingga yang terkini, sarjana Barat bernama Kirkeby, tahun 2000.
Dr Shaharil menggunakan konsep dan kaedah ‘aksiom’ dalam membuat analisis mengenai kepimpinan Tuan Guru, berdasarkan pandangan sarjana besar berkenaan. ‘Aksiom’ bermaksud ciri-ciri atau sifat-sifat mengenai seorang pemimpin yang dipadatkan dalam beberapa ciri saja, untuk memudahkan analisis.
Pengarang buku ini memulakan analisisnya dengan menjelaskan perbezaan makna antara istilah ‘lead’ (Inggeris) dengan istilah ‘pimpin’ (Melayu). Kemudian dia menganalisis kepimpinan Tuan Guru berdasarkan ciri-ciri yang dirumuskan daripada pandangan sekumpulan sarjana Islam yang terdiri dari al-Baqilani, al-Mawardi, al-Juwaini, al-Qurtubi dan Ibnu Khaldun. Dari Alam Melayu pula Prof Shaharil memilih pandangan Bukhary al-Jawhary, berdasarkan buku karya kepimpinannya yang terkenal, Taj al-Salatin.
Sebenarnya para sarjana besar itu tidak membicarakan kepimpinan Tuan Guru Nik Abd Aziz. Mereka hanya membicarakan ciri-ciri kepimpinan yang unggul setiap zaman mengikut pandangan mereka. Prof Shaharil lalu memadankan pandangan para sarjana tersebut dengan kepimpinan Tuan Guru. Ini dengan tujuan untuk menilai kepimpinannya dan meletakkannya di atas neraca pandangan sarjana besar dunia tersebut, iaitu berdasarkan apa yang telah diusahakan oleh Tuan Guru Nik Abd Aziz sepanjang 20 tahun mentadbir Kelantan. Dengan demikian secara tidak langsung juga Prof Shaharil telah mengangkat kepimpinan Tuan Guru Nik Abd Aziz ke taraf universal.
Dinsman dalam ulasannya mengenai buku tersebut dan kepimpinan Tuan Guru merasakan betapa perlunya imej dan kepimpinan Tuan Guru di Kelantan ini dieksport ke luar Kelantan, khususnya ke negeri-negeri yang masih diperintah oleh Umno-BN. Ini supaya rakyat di luar Kelantan itu mengetahui kejayaan Negeri Kelantan di bawah pentadbiran Tuan Guru. Sekali gus, katanya, rakyat di negeri-negeri tersebut mendapat maklumat jelas dan jujur akan kejayaan kepimpinan Tuan Guru.
Selama ini musuh politik PAS, tambahnya, memberikan gambaran sangat negatif mengenai Kelantan dan kepimpinan Tuan Guru. Mereka menggambarkan Kelantan mundur, miskin, pentadbirannya kucar-kacir, Tuan Guru lemah dan pelbagai lagi, padal hal hakikatnya tidak begitu. Memanglah apa yang boleh diharapkan daripada musuh politik PAS.
Bayangkan setiap hari berduyun-duyun rakyat di luar Kelantan melancong, membeli belah dan makan minum semahu-mahunya di negeri itu. Oleh itu, mereka telah menyaksikan pembohongan propaganda musuh politik PAS. Sepatah kata Almarhum Bunyamin Yaakub, ada berbelas-belas jenis nasi dan berpuluh-puluh jenis lauk-pauk dan makanan lain dihidangkan oleh restoran dan hotel-hotel siang dan malam di negeri Kelantan.
Tidak syak lagi, Tuan Guru Nik Abd Aziz telah menjadi sebuah legenda, sementara Kelantan sendiri telah menjadi negeri contoh bagaimana ia membangun bersama Islam. Inilah menjadi hujah kuat Dinsman supaya imej Kelantan di bawah kepimpinan Tuan Guru dieksport secara meluas keluar Kelantan.
PAS sendiri, secara umumnya, telah memiliki sebuah negeri – Kelantan – yang terbukti menjadi ‘role-model’ sebuah pemerintahan berdasarkan Islam tetapi telah berupaya menyerlahkan perpaduan kaum, toleransi beragama yang tinggi dan pemerintahan yang bersih dan telus.
Inilah, barangkali, menyebabkan Prof Dr Shaharil, yang secara kebetulan anak kelahiran Pasir Putih, Kelantan dan penyair/dramatis Dinsman memberikan fokus istimewa kepada Tuan Guru Nik Abd Aziz, mengetuai sebuah kepimpinan yang dilihat luar biasa oleh mereka.
Inilah persepsi terhadap Kelantan dan kepimpinan Tuan Guru. Ketika penulis dan Dinsman bertemu sebentar dengannya, Tuan Guru berkata, "Saya sedikit letih, banyak program, tapi saya gembira."Detkdaily

Selepas dipukul, Datuk Husam sendiri turun gantung 'banner'

KUALA LUMPUR, 15 Mei: Selepas seorang aktivis Gerakan Bertindak Kembalikan Royalti Minyak (Gegar) dibelasah ketika menggantung banner menuntut royalti di Masjid Kampung Sireh, Kota Bharu Jumaat lalu, hari ini Exco Kelantan, Datuk Husam Musa sendiri turun menggantungnya di tempat sama.

Husam yang juga Pengerusi Jawatankuasa Tuntutan Royalti Petroleum Kelantan berbuat demikian malam tadi sebagai simbolik bahawa hak royalti negeri itu wajar dituntut.

Tindakan itu juga bagi menyatakan bahawa tiada mana-mana pihak boleh menghalang rakyat negeri ini menuntut hak royalti tersebut.

Dalam kejadian 13 Mei lalu, Setiausaha Gegar, Hisyamuddin Ghazali dipukul seorang lelaki ketika beliau sedang memasang banner menuntut royalti Kelantan di hadapan Masjid Kampung Sireh.

Mangsa yang ditemani isteri dan ibu ketika kejadian itu mendakwa penyerang tersebut yang ditemani seorang lagi rakannya secara tiba-tiba datang memberhentikan kereta yang dipandunya di belakang kereta mangsa, dan terus keluar meluru dan memukul beliau tanpa usul periksa.

Beliau dipukul di perut, kepala, mata dan telinga sehingga dirinya pitam seketika.

Manakala ibunya pula telah ditolak sehingga jatuh di atas jalan raya.

Ekoran itu mangsa kemudiannya membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Bharu.

Hisyamuddin yang turut hadir bersama rakan Gegar yang lain malam tadi bagaimanapun berkata, biarpun dipukul beliau tidak akan serik untuk terus memperjuang hak royalti rakyat negeri itu.

“Saya dan rakan-rakan dalam Gegar tidak akan berdiam diri dalam isu ini dan akan ke seluruh negeri dalam menyedarkan kembali tindakan sesetengah pihak menghalang royalti minyak untuk Kelantan adalah satu langkah pengkhianat kepada bangsa dan negeri ini sendiri,” katanya kepada Harakahdaily.

Mereka mensasarkan 140 keping baner lagi untuk dinaikkan di seluruh negeri.

Sehubungan itu juga, beliau mewakili Gegar turut mengucapkan terima kasih kepada kerajaan negeri yang turut memberi sokongan terhadap usaha mereka itu. -HD

Mukhriz .... ooo... Mukhriz... hang tau baca dak?


Statement yang Mukhriz buat ni, Dato' Bashah letih pula nak cover. Kalau tak reti main politik, baik dok diam, orang tak tau kata tak reti, suruh kontra rebat cukai tanah UUM dengan hutang kerajaan negeri.

Mukhriz tak tau nak beza pendapatan negeri dengan hutang negeri, mana ada negeri yang UMNO perintah buat lagu tu.

Aku minta lepas ni Mukhriz cadang dalam parlimen semua negeri yang ada hutang dengan kerajaan pusat kontra dengan hasil pendapatan negeri, berani ka dia cadang macam tu???

Aku dah kata kat hangpa banyak kali dah, Mukhriz tu tak layak lagi jadi Timbalan Ketua UMNO Kedah. Hari tu aku dah bagi tau kat hangpa, dia jadi orang politik pasai pasai tumpang tui bapak dia.

Tapi pak dia pun, padan dengan geng Kubang Pasu ajar saja. Bunggkus juga akhirnya.
Hasil cukai tanah tu adalah hak rakyat kedah. Dok pi cadang supaya pendapatan cukai tanah UUM dikontra dengan hutang kerajaan pusat pasai apa?

Ini dah ambil hak rakyat kedah, ini tak betul. Perangai lagu tu bukan nak bela hak rakyat Kedah , tapi dah buat kianat kepada rakyat Kedah.

Kita nak jadi pejuang rakyat kena pertahan hak rakyat, baru rakyat dapat nilai siapa perjuang rakyat.

Pasai hutang kerajaan negeri dengan kerajaan pusat, buat temu janji dengan Azizan, kena tengok aggrement dulu setahun kena bayar berapa.

Tanya Azizan hampa bayar ikut jadual ka, kalau tak boleh bayar, pasai apa? Habag mai sat, UMNO boleh bantu ka, macam mana nak ringan beban hutang kerajaan Kedah, lagu tu baru rakyat nampak umno ni matang. Ini bukan bakar kelambu, dengan rumah terbakar sekali.
Kalau Azizan kata hutang kerajaan negeri yang BN tinggai, dia suruh UMNO bayag mana nak letak muka?

Hutang yang dahulu kala termasuk yang Tok Det buat masa BN perintah kedah, Mukhriz buat la statement, kerajaan pusat sedia hapus hutang tersebut, baru la nampak hero di mata rakyat. Aku cabar Mukhriz. Kalau dok gian nak ambil tempat Dato Bashah sangat.

Kalau dah rebat cukai tanah UUM hak mutlak rakyat kedah tu nak dikontra dengan hutang kerajaan negeri, tak boleh ka, segala hasil cukai rakyat Kedah, mai bayar pada kerajaan negeri Kedah.

Aku bukan apa, cuma pikiag macam mana nak jadi pejuang hak rakyat kedah. Biag orang Kedah tau ada orang lebih cerdik dari Mukhriz.

Berita Nak Tipu Rakyat


"Berita Utama
Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) tidak menggalakkan orang ramai memasang alat penapis air pada meter air utama rumah mereka kerana ia menyebabkan air yang ditapis mudah dicemari bakteria.
Pengarah Eksekutif, Bahagian Kualiti Air, Aset dan Sumber Strategik Syabas, Roowina Merican A Rahim Merican, berkata air yang ditapis itu tidak mempunyai kandungan klorin menyebabkan bakteria seperti E. coli dan Coliform sukar untuk dihapuskan kerana tiada tindak balas dengan klorin.

“Air yang bertakung di dalam tangki simpanan air rumah mudah untuk dicemari bakteria ini kerana kitaran tidak kerap berlaku disebabkan penggunaan air yang tidak banyak oleh pengguna,” katanya pada Kempen Kesedaran Pengguna Mengenai Kualiti Air di Universiti Tenaga Nasional.

Beliau berkata, sebagai pengguna kita tidak setiap hari menggunakan air, jadi apabila air yang dicemari itu digunakan ditambah pula kandungan karat dari tangki yang masuk ke dalam air, ia memberi kesan buruk kepada pengguna seperti gatal badan.

Bagi kategori rumah teres, air dari meter utama disalurkan kepada dua bahagian iaitu terus ke singki dapur dan dipam naik ke tangki simpanan air yang terdapat di setiap rumah manakala, bagi kategori rumah bertingkat pula, penduduk dari tingkat bawah sehingga tingkat empat menerima bekalan air terus dan penduduk tingkat seterusnya dibekalkan air dari tangki simpanan.

“Penggunaan penapis air adalah hak individu dan kami tidak menghalang jika orang ramai mahu memasang alat penapis air ini di rumah mereka,” katanya.

Menurutnya, apa yang penting, Syabas yakin dengan kualiti air yang dibekalkan kepada 7.3 juta pengguna yang menepati piawaian Kementerian Kesihatan Malaysia di bawah program Kawalan Mutu Air Minimum Kebangsaan.“Pengetahuan mengenai kualiti air ini akan diteruskan dalam Kempen Kesedaran Pengguna yang dianjurkan Syabas setiap bulan ditujukan kepada semua pengguna termasuk domestik dan komersial di samping bersama-sama memikul tanggungjawab dalam memastikan air yang diminum sentiasa bersih,” katanya.

SAPE SEBENARNYA YANG PELINGKUP ANAK MELAYU?


Perkasa sedang sibuk buat repot polis sana sini isu Kristian nak dijadikan agama rasmi di negara ini. Ketua Paderi dah buat penafian, tapi awas jangan pecaya ketua paderi tu, takkan kita nak percaya cakap orang kafir. Kita kena percaya kat Utusan Malaysia dan TV3, tu sumber maklumat sahih.








Biar kita jadikan Perkasa lembu tunggangan kita untuk melatah sana sini. UMNO tak buleh ke depan sangat sebab nanti MCA dan Gerakan lari jadi kita biarkan Perkasa dan NGO Melayu lain main peranan. Dalam melaungkan perjuangan Melayu macam mana pun, kita kena jaga hati MCA, Gerakan dan MIC sebab depa adalah rakan kongsi (rakan songlap) kita.




















Ada orang tanya macam mana orang Kristian yang minoriti tu nak jadikan Kristian agama rasmi dan lantik Perdana Menteri dari orang Kristian? Kerusi parlimen yang orang Kristian bertanding mana cukup majoriti nak tubuh kerajaan? Takkan Jeff Oi nak jadi PM, dia tu Buddha bukan Kristian? Dalam DAP sendiri ramai orang Buddha dari Kristian? Ramai MP Kristian dalam BN bukan PR. Kristian dalam BN. PAS, PKR dan DAP dah tegaskan dalam Buku Jingga mahu Islam kekal sebagai Agama Rasmi, jadi siapa sebenarnya yang nak jadikan Kristian agama rasmi?






Payahlah hangpa ni jenis banyak tanya. Macam mana depa nak jayakan agenda tu kita tak payah ambik tau. Memanglah tak logik tapi kita kena bakag semangat Melayu suruh benci Kristian, toksah kiralah logic tak logic.













Hangpa tau apa ancaman kuasa UMNO sekarang ni? Pertama bukan Melayu, khususnya orang Cina dah cabut lari. Kedua golongan muda, mana ada orang muda nak sokong parti tua macam kita. Takdak parti politik dalam dunia ni boleh berkuasa tara tu punya lama macam UMNO. Hayat kita sebenaqnya dah di penghujung.











Sebab tu kita kena tukaq strategi. Sebelum orang muda sokong PR, kita hancurkan akhlak golongan muda dulu. Kita anjurkan program yang boleh menghancurkan mereka. Tahniah diucapkan pada Syed Sobri ADUN Kuala Nerang yang berdampingan dengan sahabat baiknya, bakal calon Bukit Lada Haris Che Mat, menganjurkan program BATTLE OF THE BAND di Padang Terap. Program macam nilah kita perlu perbanyakkan.









Biaq hancur lingkop anak muda Melayu. Blog-blog UMNO semua kena siarkan video lucah pelakon lelaki Siam yang mukanya mirip Anwar tu banyak-banyak. Biar anak muda Melayu hancur akhlak mereka dengan video macam tu. Lagi bertambah kes rogol dan zina, lagi untung politik politik UMNO sebab manusia kalau dah jadi kaki maksiat mana mau dah kat Islam, perjuangan Islam atau parti Islam.











Ingat UMNO, kalau rasa nak menang lagi kena banyakkan program menghancurkan akhlak anak-anak muda Melayu. Kalau anak Melayu rosak kita UMNO tak rugi, yang rugi Perkasa.. padan muka depa.

Nota: foto2 di atas adalah program Battle Of The Band anjuran juak-juak UMNO.







Empat Aktivis Rakyat Di Tangkap Oleh Pihak Polis Ketika Himpunan Bantah Lynas Ha


KUANTAN, 15 Mei - Himpunan Bantah Lynas dihadapan Pusat Perkhidmatan DAP Jalan Beserah dekat sini kecoh apabila empat orang orang aktivis rakyat ditangkap polis. Mereka yang telah ditangkap ialah Setiausaha publisiti DAP Pahang, Chow Yu Hui (foto), dan Setiausaha penganjur Lee Chin Chen serta Khor Huey Ying dan Thing Siew Shuen, dari ibu pejabat DAP, telah ditahan Pihak polis berbagai unit dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuantan seramai lebih kurang 50 orang termasuk pegawai telah berada di lokasi terbabit sejak awal pagi lagi. Kelihatan beberapa orang anggota Polis Simpanan Persekutuan (FRU) dan anggota Cawangan Khas (SB) telah bersiap sedia untuk menggempur mereka yang berada di situ.

Peserta perhimpunan hari ini diketuai oleh Pengerusi DAP Negeri Pahang iaitu YB Leong Ngah Ngah (ADUN Triang), YB Azan Ismail (Ahli Parlimen Indera Mahkota), YB Cheong Siew Onn (ADUN Teras) dan pimpinan pusat DAP YB Anthony Loke Siew Fook (Ahli Parlimen Rasah) dan YB Teo Nie Ching (Ahli Parlimen Serdang). Ucapan bantahan Lynas telah dimulakan oleh YB Leong Ngah Ngah selepas semua peserta mula berhimpun di kaki lima Pejabat DAP sekitar jam 11.15 pagi. Ucapan ringkas turu disampaikan oleh YB Anthony Loke, YB Azan Ismail dan beberapa yang lain. Sementara itu kawasan terbabit telah dikepong oleh anggota polis yang membuat benteng mengadap pejabat tersebut. Seolah-olah satu peperangan besar akan berlaku. Anggota trafik pula dilihat mengawal lalu lintas dan beberapa orang pegawai polis dilihat mundar mandir di kawasan terbabit, seolah-olah mendapat arahan pihak tertentu supaya melakukan provokasi.


Pimpinan DAP dan Pakatan Rakyat laungkan "Hidup Rakyat, Stop Lynas"

Orang ramai panik melihat polis lebih ramai dari peserta perhimpunan

OCPD Kuantan, Tuan Jasmani mengarahkan YB Azan hentikan demontasi

Setiausaha Publisiti DAP Pahang, Chow Yu Hui melaungkan Hidup Rakyat

YB Azan Ismail (kiri) sedang berbincang sesuatu dengan OCPD Kuantan

Salah seorang aktivis wanita antara empat peserta yang ditangkap oleh polis

Benteng, polis sanggup berjemur semata-mata mengikut arahan atasan

Laungan "Hidup Rakyat, Bantah Lynas" bergema dan ini menimbulkan sedikit ketengangan bila pihak polis mula mahu bertindak agreasif selepas ketibaan Ketua Polis Daerah Kuantan, OCPD Jasmani Yusoff. Beliau yang agak berlembut ketika himpunan 1,000 Ibu mengandung Bantah Rare Earth sempena hari ibu di Teluk Chempedak baru-baru ini tiba-tiba bersikap keras dengan mengarahkan ucapan dihentikan dan perhimpunan tersebut dibatalkan kerana tidak mempunyai permit. Kelihatan YB Azan berunding dan mohon kerjasama polis untuk memberi ruang mereka berhimpun secara aman kerana ia tidak perlu permit susulan diadakan di premis sendiri. Namun, OCPD bertegas mahu perhimpunan dihentikan atau polis bertindak terhadap mereka. Akhirnya himpunan dihentikan dan mereka memohon pihak polis untuk mengambil gambar di tempat letak kerata pejabat DAP. Kebenaran diberikan untuk seketika dan kemudia polis mengarahkan semua bersurai. OCPD sendiri gunakan pembesar suara mendesak orang ramai bersurai.

Di Tangkap Kerana Meniarap Atas Kain Rentang

Ketika gambar diambil, OCPD mengarahkan mereka bersurai dan ketika itulah empat orang aktivis itu terbabit ditahan. Mereka figertak untuk ditahan hanya kerana bergambar sambil meniarap di atas kain rentang berlogo "radioaktif". Keempat mereka telah dikejar oleh pihak polis sehingga terpaksa melarikan diri ke dalam pejabat DAP. Namun, mereka akhirnya ditangkap dan dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah Kuantan atas arahan OCPD Kuantan sendiri. Laungan "Hidup Rakyat, Stop Lynas" sekali lagi bergema ketika kenderaan yang membawa mereka beredar. Beberapa orang pimpinan Pakatan Rakyat termasuk YB Leong Ngah Ngah (ADUN Triang), YB Azan Ismail (Ahli Parlimen Indera Mahkota), YB Teo Nie Ching (Ahli Parlimen Serdang), YB Cheong Siew Onn (ADUN Teras) dan yang lainnya.


Gara-gara aksi inilah empat aktivis rakyat di tangkap oleh polis pagi tadi

Antara pemimpin kanan DAP yang hadir ke IPD Kuantan selepas kejadian

Thursday, May 12, 2011

Kristian-Islam: Blogger pro-Umno telagah, gesa Bigdog ditahan ISA


KUALA LUMPUR, 11 Mei — Sebuah blog pro-Umno mengecam pendedahan provokasi yang dibawa blogger “Bigdog” berhubung dakwaan wujudnya konspirasi untuk menjadikan Kristian sebagai agama rasmi negara sekali gus melantik perdana menteri dalam kalangan penganut itu.Ekoran pendedahan penulis blog Bigdog itu, Utusan Malaysia telah memetik laporan tersebut dan disiarkan pada Sabtu lalu dengan tajuk “Kristian Agama Rasmi? yang mendapat bantahan dan dikritik banyak pihak termasuk daripada pemimpin Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional (BN).

Laporan muka depan akbar Utusan Malaysia itu turut disiarkan dalam beberapa blog pro-Umno.

Blog “Bigdog” atau nama sebenar penulisnya, Zakir Mohammed menerusi entri bertajuk “Making Christianity the official religion? mendakwa paderi-paderi Kristian mahu perdana menteri dilantik daripada kalangan penganut agama itu.

Selain itu, nama Ahli Parlimen Jelutong Jeff Ooi dari DAP juga diheret dalam tulisan blog berkenaan kerana beliau dilaporkan hadir bersama.

Blogger “Papa Gomo” menerusi entri “Negara Kristian - Tangkap Sumbat Dalam ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri) Si Bigdog Ini” mengecam tindakan yang dilakukan”Bigdog” atas alasan mengeluarkan laporan berunsur fitnah dan tidak benar.

“Dalam isu gereja dan negara Kristian ini memang dari awal saya merasakan sangsi berhubung laporan yang ditulis Bigdog ini sebab dalam laporan itu tiada asas yang kukuh untuk mengatakan perjumpaan paderi itu adalah untuk membentuk jemaah yang sebulat suara menyatakan hasrat untuk menjadikan Malaysia sebuah negara Kristian.

“Secara logik mustahil pihak Kristian dalam Malaysia boleh berikrar secara terbuka dalam hal ini, mereka tahu kewajaran dalam nak menjadikan Malaysia sebuah negara Kristian tidak dapat dilaksanakan.

“Jadi bagaimana pula Bigdog ini boleh mengeluarkan satu perkara yang tidak pasti yang mana sekarang kerajaan Barisan Nasional (BN) menjadi mangsa akibat dari kebodohan Bigdog ini,” katanya.

Justeru kata “Papa Gomo”, kerajaan harus peka dan memandang serius terhadap laporan palsu yang dikeluarkan blog “Bigdog” kerana ia boleh menimbulkan ketegangan antara agama.

Selain itu, penulis itu juga mahu “Bigdog” ditahan di bawah ISA jika terbukti laporan yang dikeluarkan itu berunsur fitnah.

“Jika blog Bigdog terbukti menyebarkan fitnah sehingga menggugat keselamatan negara adalah satu kewajaran untuk Bigdog ditahan di bawah ISA bagi mengelakkan kekacauan dan ketenteraman awam tergugat.

“Kerajaan harus memandang serius isu yang dimomokkan blog Bigdog kerana yang menanggung beban dalam hal ini adalah kerajaan BN dan bukannya Pakatan Rakyat. Bagaimana hendak kita bela blogger yang merosakkan keharmonian kaum di Malaysia?” katanya.

Tegasnya, konsep 1 Malaysia yang diperjuangkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak akan dapat direalisasikan jika kerajaan tidak dapat mengambil sebarang tindakan terhadap “Bigdog”.

“Apa guna 1 Malaysia jika hal begini tidak dapat dibendung oleh kerajaan Malaysia. Saya yakin dan amat pasti pembangkang (Pakatan Rakyat) juga akan turut sama bersetuju agar ISA dikenakan ke atas blogger Bigdog jika terbukti dia salah menyebarkan laporan.

“Sudah sampai masa KDN (Kementerian Dalam Negeri) bertindak tegas dalam hal ini bagi menjamin ketenteraman awam, bagi saya berbaloi jika Bigdog ditahan di bawah ISA kerana dapat menyelamatkan Malaysia,” katanya.

Blog Bigdog juga menuduh DAP menghasut dengan cuba meminda undang-undang negara untuk menjadikan mereka yang beragama Kristian menjadi perdana menteri, dengan menunjukkan gambar berbintik-bintik yang didakwa mereka sebagai pakatan rahsia antara DAP dan pastor-pastor di sebuah hotel di Pulau Pinang minggu lalu.

Bagaimanapun pemimpin-pemimpin DAP telah menafikan perkara tersebut sambil mengulangi pendirian mempertahankan Islam sebagai agama rasmi negara ini.

Penganjur program itu — Pertubuhan National Evangelical Christian Fellowship (NECF) bersama Global Day of Prayer, Marketplace Penang dan Penang Pastors Fellowship menegaskan dakwaan terhadap komuniti adalah pembohongan dan telah pun menafikan dakwaan blogger berkenaan.

Sumpah Laknat : Anwar-Ulama perlu bermesyuarah


"Adalah lebih baik DS Anwar Ibrahim dan para ulama mengadakan perbincangan atau bermesyuarah bagi membincangkan isu sumpah laknat yang menimbulkan pelbagai polimik dan konflik dalam masyarakat Melayu Islam di Malaysia.Ia tercetus apabila dimulakan oleh Saiful Bukhari apabila melakukan sumpah laknat di dalam masjid sambil memegang Al Quran bagi meyakinkan masyarakat bahawa beliau memang diliwat oleh Anwar Ibrahim dan yang terbaru Dato Eskay Abdullah pula melakukan perkara yang sama bersumpah laknat dalam tuduhan terbaru terhadap Anwar iaitu rakaman video seks yang didakwa pelakunya adalah Anwar.

Tindakan mereka berdua ini bersumpah laknat telah menimbulkan pelbagai kesan buruk terhadap imej Agama dan kalangan umat Islam kerana keliru pihak yang mana satu perlu dipercayai samada Anwar ataupun mereka. Orang bukan Islam juga menjadi keliru akan isu sumpah laknat ini dan ada sebilangan kecil yang mula memandang serong akan isu sumpah laknat ini di mana seorang itu boleh bersumpah memegang Al Quran bagi menafi atau membenarkan sesuatu tuduhan terhadap dirinya ataupun orang lain.

Isu sumpah laknat ini menjadi semakin kalut dan mengelirukan apabila di kalangan para ulama sendiri terperangkap seterusnya mengalami pertentangan pendapat.Ada ulama yang menyatakan Anwar perlu bersumpah bagi menafikan dakwaan seks tersebut terhadap beliau dan ada ulama yang menegaskan bahawa Anwar tidak perlu melakukan sumpah tersebut kerana tiada keperluan berdasarkan hukum Islam. Begitu serius sekali isu sumpah laknat ini sehinggakan dikalangan ulamapun boleh terperangkap dalam menyatakan pendapat dan hujah masing-masing.

Bagi mengelakkan isu sumpah laknat ini menjadi semakin serius dan mengelirukan Anwar Ibrahim dan para ulama perlu duduk berbincang secara Ilmiah bagi mendapatkan kata putus berkenaan isu sumpah laknat ini dan keperluan samada Anwar perlu bersumpah atau tidak.Ia amat begitu penting sekali bagi menghentikan salah faham dan kekeliruan menjadi semakin serius dikalangan masyarakat terbanyak khususnya umat Islam.Umat Islam menjadi terpinga-pinga mahu pihak mana yang betul. Anwar juga perlu mengambil tanggungjawab bagi menghentikan segala bentuk pandangan negatif terhadap beliau dalam isu sumpah ini. Oleh itu apabila Anwar menganjurkan perbincangan dengan para ulama mengenai isu sumpah laknat ini sekurang-kurangnya dapat meredakan keadaan salah faham dari ia terus menular.

Jika langkah ini diambil oleh Anwar,beliau berpeluang menjelaskan secara dekat dan jelas kepada golongan ulama berkenaan apa yang sedang menimpa diri beliau dan menegaskan tuduhan-tuduhan seks terhadap beliau adalah fitnah jahat sama sekali dan golongan ulama perlu menyampaikan mesej kebenaran dari pihak Anwar dalam pada masa yang sama Anwar dapat meyakinkan sejumlah masyarakat Islam di Malaysia bahawa beliau sememangnya tidak bersalah. Anwar perlu mengajak golongan ulama berganding bahu dalam usaha menamatkan isu yang agak serius dan mencemarkan imej agama Islam akibat tindakan sumpah laknat yang dilakukan oleh Saiful dan Eskay. Anwar perlu segara melakukan tindakan yang sebaik mungkin sebagai langkah bertindak balas terhadap fitnah jahat yang dilemparkan ke atas beliau sebelum ia menjadi lebih dasyat dan parah.

Yang paling utama isu sumpah laknat ini tidak terbeban kepada umat Islam terbanyak kerana kekeliruan membuatkan sejumlah besar dari mereka tidak pasti mana pihak yang betul atau salah dan akhirnya ters menjadi golongan yang berdosa. "