Kata2 Semangat

My photo
Rahsia terbesar dalam hidup: Melewati hari ini dengan penuh makna. Makna tentang cinta, ilmu, dan iman. Dengan cinta hidup menjadi indah. Dengan ilmu hidup menjadi mudah. Dan dengan iman hidup menjadi terarah.

Wednesday, April 6, 2011

Takkan 'si anjing Umno' berani bagi calon BN kalah percuma

Blog CinaIslam tulis:
Setelah menunggu sekian lama, Pegawai Pengurus Pilihanraya pada jam 1.20 petang tadi mengumumkan ada pertandingan 2 penjuru di DUN Muara Tuang dengan menyaksikan Calon PAS, Noraini Hamzah mencabar calon BN oleh Datuk Seri Mohamad Ali Mahmud.

Calon BN tersebut telah menghantar penyata kewangannya kepada SPR pada jam 1.05 petang sebagaimana yang diumumkan. -
CinaIslam
Aku kesian kat ramai penyokong PAS dan Pakatan Rakyat yang kecewa dengan tindakan SPR. Kesian depa pasai harapan nak menang percuma hancur berkecai, Kesian pasai depa boleh tertipu, depa ingat kali ni SPR akan berlaku adil. Kesian kat depa-depa tu.

Dari awal bila baca yang PAS buat bantahan di Muara Tuang dalam
BuletinOnline, walaupun terfikir kemungkinan borang calon BN ditolak, tapi aku langsung tak percaya kalau SPR berani nak buat macam tu.

Walau apa keadaan sekali pun, SPR si anjing Umno takkan berani nak bagi calon BN kalah percuma macam tu. Depa akan cari jalan jugak walau macamana sekalipun.

Sebab yang pertama, BN walaupun mengaku masih kuat di Sarawak, dok jaja kata Pakatan Rakyat takkan mampu menang di Sarawak dan macam-macam lagi ayat yang menggambarkan keyakiab BN Sarawak tapi sebenarnya depa pun tak berapa nak yakin.

Dalam keadaan tak berapa nak yakin tu, takkan depa berani nak lepaskan walaupun satu kerusi kalah tanpa bertanding. Dibuatnya nanti bila keputusan keluar masa hari mengundi dan BN kurang satu kerusi, melopong la depa.

Dalam keadaan yang tak berapa nak menentu ni BN akan buat apa saja untuk menang dan akan buat apa saja untuk tak kalah. Dan SPR sebagai 'si anjing Umno' tentu tak teragak-agak untuk buat apa saja demi Umno BN.

Sebab kedua, setakat yang aku tau, keputusan pengurus pilihanraya adalah muktamat. Maksudnya apa saja keputusan yang dibuat oleh pengurus pilihanraya, samada nak terima atau nak tolak borang pencalonan adalah muktamat. Keputusan tu cuma boleh dicabar dimahkamah pilihanraya melalui petisyen selepas habis pilihanraya.

Maksudnya, bab mahkamah tu boleh diuruskan kemudian, yang pentingnya calon BN tak boleh kalah tanpa bertanding. Kalau lepas menang pilihanraya Pakatan Rakyat buat petisyen di mahkamah, belum tentu lagi menang kalah. Lagipun di mahkamah tu cukup banyak 'si anjing Umno' yang sanggup menggadai prinsip untuk taat kepada Umno BN.

Tak logik langsung dalam keadaan sekarang ni, SPR 'si anjing Umno' berani nak perjudikan Petrajaya. Kalau BN tumbang di Petrajaya kebarangkalian untuk tumbang di Putrajaya pulak sangat-sangat besar.



No comments:

Post a Comment