Kata2 Semangat

My photo
Rahsia terbesar dalam hidup: Melewati hari ini dengan penuh makna. Makna tentang cinta, ilmu, dan iman. Dengan cinta hidup menjadi indah. Dengan ilmu hidup menjadi mudah. Dan dengan iman hidup menjadi terarah.

Monday, March 21, 2011

CINTA.....

Tentang CINTA.

"Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."(A-li'Imraan: 31)

Menurut Al-Qur'an, cinta sejati menuntut kepatuhan kepada Allah dan menghindari apa yang tidak di ridhai-Nya. Jika kita perhatikan kehidupan dan perbuatan orang-orang yang mempunyai anggapan dan merasa yakin bahawa cinta manusia saja sudah cukup, dapat kita lihat bahawa mereka tidak teguh dengan pendiriannya itu, dan sering mengubah-ubah kecintaannya.
Sebaliknya, seseorang yang mencintai Allah dengan setulus hati, sangat patuh dengan perintah-Nya, menghindari hal-hal yang di larang-Nya serta memelihara dirinya dengan perbuatan yang diridhai Allah, meujudkan cintanya demi untuk mencari ridha Allah disetiap saat dengan bersungguh-sungguh, keyakinan, kepatuhan dan kesetiaan kepada-Nya.
Kerana sikap perihatinnya itu, ia sanggat takut akan kehilangan ridha-Nya atau menimbulkan murka-Nya.
Mengungkapkan cinta hanya dibibir saja, tetapi hidup dengan melewati batas-batas yang di larang Allah, tentunya merupakan sikap yang munafik. Allah memerintahkan manusia untuk takut kepada-Nya. Sebagaimana termaktub dalam salah satu firman Allah Swt.
"Hendaklah kamu (wahai Muhammad dan pengikut-pengikutmu) sentiasa rujuk kembali kepada Allah (dengan mengerjakan amal-amal bakti) serta bertaqwalah kamu kepadaNya; dan kerjakanlah sembahyang dengan betul sempurna; dan janganlah kamu menjadi dari mana-mana golongan orang musyrik."(Ar-Ruum ;31)

No comments:

Post a Comment