Kata2 Semangat

My photo
Rahsia terbesar dalam hidup: Melewati hari ini dengan penuh makna. Makna tentang cinta, ilmu, dan iman. Dengan cinta hidup menjadi indah. Dengan ilmu hidup menjadi mudah. Dan dengan iman hidup menjadi terarah.

Tuesday, March 29, 2011

Kapal selam: Thailand beli enam RM770 juta, Malaysia beli dua RM6.7 bilion


Mana satu mahal, Kapal Peronda Generasi Kedua (SGPV), kapal selam Scorpene atau kapal selam Kelas U-206.

Tentera Laut Diraja Thai bakal diperkuatkan dengan kapal selam kelas U-206. Bangkok Post telah menyebut Perdana Menteri Thailand, Abhisit Vejjajiva telah meluluskan rancangan Tentera Laut Diraja Thai untuk membeli enam kapal selam terpakai dari Jerman bernilai RM770 juta (7.7 bilion baht).

Kapal selam Kelas U-206 itu adalah untuk kegunaan misi di Laut Andaman dan Teluk Thailand bakal menjadi armada kapal selam pertama Thailand dan dipimpin Laksamana Muda Suriya Pornsuriya.

Rancangan pembelian kapal selam sebelum itu telah dikritik kerana teluk Thailand terlalu cetek untuk penggunaan kapal selam berkenaan.

P/S : MMG LA MAHAL SBB KAPAL SELAM TU KENA CUKAI....ITU LA JAWAPAN PALING TEPAT

1 comment:

  1. salam, ni la masalahnye kalau org melayu buta ikut telunjuk cina yang nak pecahkan sesama kita..

    SGPV adalah program kapal korvet atau light frigate.. sengaja dinamakan sebagai PV untuk mengelakkan perlumbaan senjata.. tgk weight displaced la.. dah la terang2 bagitau LCS-LITTORAL COMBATANT SHIP!! ade perkataan COMBATANT so kena la ade taring dia! bukan sekadar PV..

    come on la.. ni Hishamudin Rais punya site ke? kalau ya, alamatnya Universiti Malaya kena tukar silibus la bagi UP SIKIT PEMIKIRAN STUDENT MEREKA..

    aduhai.. stop hancurkan negara la.. aku pun tau gov corrupt but perangi mereka dengan otak bukan ikut jalan senang jadi pencacai yahudi and cina(singapore)..

    bodoh melayu skang!

    pasal kapal selam, ape kata para pembaca pegi kat military forum tanya pendapat para penganalisis ketenteraan? ni jangan bodoh2 jadi ISLAM SEKADAR NAMA yang bulat2 percaya provokasi gila.. U-206 ni 2nd hand la pakcik.. 35-year-old vessels!! setiap benda frame dia ade tarikh lupus.. terutamanya yang dissolve dalam solute yang masin!! aduhai..

    speed U-206, 17 knot walhal scorpene 20 knot.. U-206 takleh letak AIP.. and kita boleh!! huge different laaa.. test depth pula(which is antara paling penting dalam pemilihan subs) U-206 just 200m and kita 300m..

    ReplyDelete