Kata2 Semangat

My photo
Rahsia terbesar dalam hidup: Melewati hari ini dengan penuh makna. Makna tentang cinta, ilmu, dan iman. Dengan cinta hidup menjadi indah. Dengan ilmu hidup menjadi mudah. Dan dengan iman hidup menjadi terarah.

Monday, May 2, 2011

KITA WAJIB TAHU AGAR DAPAT DIMANFAATKAN BERSAMA.


بسم الله الرحمن الرحيم

" Ketahui olehmu akan bahawasanya wajib atas suami mengajar ia(suami) akan anak isterinya dengan segala hukum agama islam dan memberi akan nafaqahnya(anak isteri) dan pakaiannnya yang patut bagi kadar martabat(kemampuan) suaminya(samada) kayanya dan miskinnya, (ini berlaku) jika isterinya itu taat kepada suaminya mengikut suruh(arahan) dengan hukumnya(yang taat dengan arahan suaminya).

Dan jika (isteri itu) tiada ikut akan suruhnya(arahan suami) maka tiada (wajib) nafaqah makan minumnya dan pakaiannya. Dan berdosa atasnya(isteri) dan dilaknat (lagi) disumpah atasnya oleh malaikat dan tiada pahala segala amalannya yang sunat kerana derhaka ia(isteri) kepada suaminya dan derhaka ia kepada Allah ta'ala. Besar seksanya pada hari akhirat dan di dalam kubur. Dan jika ia(isteri) taat kepada suaminya maka dapat ia akan pahalanya dan beberapa malaikat minta ampun baginya dan terpelihara (si isteri itu) daripada api(neraka) di akhirat dan beberapa darjat di dalam syurga. Inilah(isteri yang taat pada suami) perempuan yang mulia di dalam dunia dan akhirat, tetapi payah wujudnya pada zaman ini(kitab ini tamat ditulis pada tahun 1925).

Dan tiada wajib atas suami itu memberi akan pakaiannya(ke atas anak isteri) yang berlebih2an daripada adat(kebiasaan) dan (dari segi) hukum syara' hanya kadar boleh bersalin jua(mampu tukar untuk waktu siang dan malam).

Dan jalan amalan perempuan yang baik ada baginya suami itu(yang dikatakan sebagai wanita yang baik di sisi suaminya ialah) taat ia(isteri) kepada Allah ta'ala dan taat kepada suaminya. Tiada boleh pergi ke mana2 dengan suka hatinya melainkan dengan izin daripada suaminya kerana isteri itu di bawah perintah(arahan) hukum suaminya. Maka memadalah dengan kadar ini(taat kepada Allah dan suami) bagi perempuan yang berkehendak ia(isteri) kepada jadi solehah. Dan yang baik aqalnya dan fikiran yang elok maka dapatlah ia(isteri) akan kemuliaan dunia dan akhirat. Tetapi tiada boleh(susah untuk) dapat akan sifat perempuan(seperti ini) dan jika isteri ulamak sekalipun pada masa ini , wallahu a'lam."

Ini sebahagian daripada tulisan seorang ulamak iaitu Tuan Guru Muhammad Yasin bin Muhammad Taha. Diambil dari kitabnya, مجموع ثلاث رسائل

Saya tak ubah ayat kitab jawi lama ini kepada ayat bahasa melayu moden. Cuma ditambah ayat dalam kurungan untuk mudahkan kawan2 faham maksud ayat tersebut.

Apa yang dapat saya ulas dari kata2 tuan pengarang dalam tulisan tadi ialah,

1. Ilmu yang wajib diajar oleh suami ialah ilmu fardhu ain. Jika aqidah, ajar aqidah yang sohih iaitu aqidah adunan Imam Abu Hasan Al Asy'ari dan Imam Abu Mansur Al Maturidi. Dan ajar pula anak isteri ilmu tentang feqah bermula dari bab toharah(bersuci) dan seterusnya. Dan tidak dilupa juga tentang ilmu tasawuf.

2. Nafkah yang wajib diberikan oleh suami kepada anak dan isteri ialah nafkah zahir dan batin. Nafkah zahir itu seperti pakaian, tempat tinggal, sara hidup dan sebagainya. Manakala nafkah batin pula memenuhi keinginan seks dari isterinya dan mengajar anak dan isterinya tentang agama islam. Dan nafkah ini wajib selagi mana isteri itu taat pada suaminya. Jika derhaka, maka gugur kewajipan nafkah makan minum dan pakaiannya.

3. Suami wajib mengajar isterinya jika telah jelas derhakanya. Namun tidak boleh bagi suami terus memukul isterinya. Bahkan islam memberi langkah2 dan peringkat2nya untuk mengajar isterinya. Peringkat pertama ialah suami perlu menasihati isterinya. Suami wajib menceritakan jenis2 seksa yang akan diperolehi oleh isterinya jika menderhakai suami samada seksa di dunia mahupun di akhirat nanti. Jika masih berdegil, maka suami boleh mengasingkan tempat tidur. Dan jika masih berdegil lagi, maka suami boleh pukul iaitu pukul yang bersifat mengajar. Bukan bersifat untuk menyakiti isterinya. Dilarang keras memukul muka isterinya apatah lagi sampai pecah dan berdarah(HARAM hukumnya). Antara contoh pukul untuk mengajar ialah pukul dengan menggunakan kain yang digulung dengan hayunan yang tidak terlalu kuat.

4. Cuba kawan2 bayangkan iaitu tuan pengarang telah mengingatkan kita tentang susah nak dapat isteri yang solehah pada zamannya lagi. Sedangkan zamannya menulis kitab itu pada tahun 1925. Pada tahun 1925 pun tuan pengarang sudah sedar bahawa susah nak cari isteri yang solehah. Sekarang tahun 2011. Cubalah bayangkan. Bukan tiada isteri yang solehah tapi SUSAH untuk jadi isteri yang solehah kerana ramai isteri yang derhaka pada suami walaupun isteri ulamak sekalipun.

5. Suami tak wajib berikan nafkah pada perkara yang luar dari kebiasaannya. Bahkan hanya tertakluk pada kemurahan dan kebaikan hati suami untuk menyenangkan hati keluarganya.Jadi jika suami tak mampu, maka tak berdosa. Sebagai contoh, suami wajib sediakan tempat tinggal dan pakaian bagi keluarganya. Adapun peralatan tambahan seperti tv, komputer, radio, sofa, pakaian tambahan dan sebagainya sudah tidak wajib bagi suami. Tapi jika suami ingin beli, maka tiada masalah.

6. Untuk menjadi isteri yang solehah, cukup saja dia taat kepada suaminya pada perkara yang tidak menyanggahi syariat dan taat kepada rasul dan taat kepada Allah. Maka isteri itu boleh pilih dari mana2 pintu syurga yang dia ingin masuk.

7. Isteri dilarang keras keluar rumah sesuka hati tanpa izin suami. Hanya pada keadaan yang terlalu berhajat sahaja yang dibenarkan keluar tanpa izin suami. Contohnya jika anaknya sakit dan memerlukan rawatan maka boleh bagi isterinya keluar rumah tanpa izin suami. Dan boleh keluar rumah tanpa izin suami untuk belajar ilmu yang fardhu ain(contohnya tentang haid, nifas, istihadhoh, wiladah) jika suaminya tak alim. Bahkan suaminya berdosa jika menghalang isterinya daripada belajar ilmu yang fardhu ain. Tapi jika suaminya alim, maka haram keluar belajar ilmu di luar jika tanpa izin suami. Adapun aktiviti2 luaran yang berlaku pada zaman kini, ada baiknya berbincang dengan suami dan suami hendaklah memahami dan bertolak ansur terhadap isterinya.

Ulasan ini saya buat berdasarkan dari kitab مهمة في علم حديث karangan Syaikh Abdullah bin Abdur Rahim Al Fathoni.

Moga bermanfaat untuk kawan2 semua.. Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment