Kata2 Semangat

My photo
Rahsia terbesar dalam hidup: Melewati hari ini dengan penuh makna. Makna tentang cinta, ilmu, dan iman. Dengan cinta hidup menjadi indah. Dengan ilmu hidup menjadi mudah. Dan dengan iman hidup menjadi terarah.

Thursday, May 12, 2011

Sumpah Laknat : Anwar-Ulama perlu bermesyuarah


"Adalah lebih baik DS Anwar Ibrahim dan para ulama mengadakan perbincangan atau bermesyuarah bagi membincangkan isu sumpah laknat yang menimbulkan pelbagai polimik dan konflik dalam masyarakat Melayu Islam di Malaysia.Ia tercetus apabila dimulakan oleh Saiful Bukhari apabila melakukan sumpah laknat di dalam masjid sambil memegang Al Quran bagi meyakinkan masyarakat bahawa beliau memang diliwat oleh Anwar Ibrahim dan yang terbaru Dato Eskay Abdullah pula melakukan perkara yang sama bersumpah laknat dalam tuduhan terbaru terhadap Anwar iaitu rakaman video seks yang didakwa pelakunya adalah Anwar.

Tindakan mereka berdua ini bersumpah laknat telah menimbulkan pelbagai kesan buruk terhadap imej Agama dan kalangan umat Islam kerana keliru pihak yang mana satu perlu dipercayai samada Anwar ataupun mereka. Orang bukan Islam juga menjadi keliru akan isu sumpah laknat ini dan ada sebilangan kecil yang mula memandang serong akan isu sumpah laknat ini di mana seorang itu boleh bersumpah memegang Al Quran bagi menafi atau membenarkan sesuatu tuduhan terhadap dirinya ataupun orang lain.

Isu sumpah laknat ini menjadi semakin kalut dan mengelirukan apabila di kalangan para ulama sendiri terperangkap seterusnya mengalami pertentangan pendapat.Ada ulama yang menyatakan Anwar perlu bersumpah bagi menafikan dakwaan seks tersebut terhadap beliau dan ada ulama yang menegaskan bahawa Anwar tidak perlu melakukan sumpah tersebut kerana tiada keperluan berdasarkan hukum Islam. Begitu serius sekali isu sumpah laknat ini sehinggakan dikalangan ulamapun boleh terperangkap dalam menyatakan pendapat dan hujah masing-masing.

Bagi mengelakkan isu sumpah laknat ini menjadi semakin serius dan mengelirukan Anwar Ibrahim dan para ulama perlu duduk berbincang secara Ilmiah bagi mendapatkan kata putus berkenaan isu sumpah laknat ini dan keperluan samada Anwar perlu bersumpah atau tidak.Ia amat begitu penting sekali bagi menghentikan salah faham dan kekeliruan menjadi semakin serius dikalangan masyarakat terbanyak khususnya umat Islam.Umat Islam menjadi terpinga-pinga mahu pihak mana yang betul. Anwar juga perlu mengambil tanggungjawab bagi menghentikan segala bentuk pandangan negatif terhadap beliau dalam isu sumpah ini. Oleh itu apabila Anwar menganjurkan perbincangan dengan para ulama mengenai isu sumpah laknat ini sekurang-kurangnya dapat meredakan keadaan salah faham dari ia terus menular.

Jika langkah ini diambil oleh Anwar,beliau berpeluang menjelaskan secara dekat dan jelas kepada golongan ulama berkenaan apa yang sedang menimpa diri beliau dan menegaskan tuduhan-tuduhan seks terhadap beliau adalah fitnah jahat sama sekali dan golongan ulama perlu menyampaikan mesej kebenaran dari pihak Anwar dalam pada masa yang sama Anwar dapat meyakinkan sejumlah masyarakat Islam di Malaysia bahawa beliau sememangnya tidak bersalah. Anwar perlu mengajak golongan ulama berganding bahu dalam usaha menamatkan isu yang agak serius dan mencemarkan imej agama Islam akibat tindakan sumpah laknat yang dilakukan oleh Saiful dan Eskay. Anwar perlu segara melakukan tindakan yang sebaik mungkin sebagai langkah bertindak balas terhadap fitnah jahat yang dilemparkan ke atas beliau sebelum ia menjadi lebih dasyat dan parah.

Yang paling utama isu sumpah laknat ini tidak terbeban kepada umat Islam terbanyak kerana kekeliruan membuatkan sejumlah besar dari mereka tidak pasti mana pihak yang betul atau salah dan akhirnya ters menjadi golongan yang berdosa. "

2 comments:

  1. A very interesting post. Will come again for sure. Checkout just once mine one @
    http://freeprintablecalendar123.com/2016/09/21/october-2017-calendar-landscape-portrait-a4-sheet/

    ReplyDelete
  2. Make your smile naturally pearly white with Activated Charcoal for Teeth Whitening. For more click here
    click here

    ReplyDelete