Kata2 Semangat

My photo
Rahsia terbesar dalam hidup: Melewati hari ini dengan penuh makna. Makna tentang cinta, ilmu, dan iman. Dengan cinta hidup menjadi indah. Dengan ilmu hidup menjadi mudah. Dan dengan iman hidup menjadi terarah.

Wednesday, May 11, 2011

Sumpah laknak yg melaknat diri sendiri


"Dato Sharyl Eskay adalah Konsul Kehormat DiRaja Thailand ke Pulau Langkawi. Beliu adalah juga seorang usahawan pertanian dan menjadi Pengerusi Syarikat Fooktien Group of Thailand yg mengeluarkan baja Silicon 23. Sekitar tahun 2009 beliu gigih memasarkan produk tersebut kepada agensi2 kerajaan M'sia seperti Risda dan Felda.

http://www.newsabahtimes.com.my/nstweb/fullstory/33980

Masaalah timbul apabila baja dari produk silica mendapat perhatian serius dinegara2 luar kerana ujian yg dilakukan menunjukkan bahawa bahan mineral ini adalah carcinogenic iaitu boleh menyebabkan kanser.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1757779/

Permohonan untuk melabelkan produk silica sebagai tidak mendatangkan mudarat bagi pekerja telah ditolak oleh Department of Labor, United States.

http://www.osha.gov/pls/oshaweb/owadisp.show_document?p_table=INTERPRETATIONS&p_id=19704

Oleh itu kita berharap Kementerian Pertanian dan Dan Asas Tani mengambil berat terhadap penggunaan baja ini, dan setiap rakyat yg terlibat dalam pertanian diberikan pengetahuan yg secukupnya terhadap produk ini.

Kita juga berharap pihak kerajaan tidak membuat keputusan peggunaan produk2 seperti ini hanya kerana budi politik, bukan kerana kajian saintifik, kerana telah bergenerasi petani2 melayu kita telah terjebak dgn amalan pertanian yg tidak mendatangkan pulangan yg sepatutnya.

Sebagai contohnya, baja kimia nitrate yg diedarkan oleh kerajaan telah menyebabkan hasil yg berkurangan kpd petani setiap tahun kerana kerosakkan tanah yg disebabkan oleh sebatian nitrat, tetapi amalan ini terpaksa dibiarkan berterusan kerana pembabitan syarikat2 terpilih dgn kerjasama gergasi2 kimia antarabangsa.

Kita akan perhatikan kemana Dato' Eskay akan longgokkan baja2 silica nya nanti, atau terus dikejar bank2 yg memberi pinjaman pdnya.

No comments:

Post a Comment